Kandidaat-verkoopster/verkoper?

"Als verkoper bij modemakers heb je een totaalpakket"

Gezocht: een oog voor mode, een oor voor de klant. Het is de vaste kop boven de vacatures voor modemakers verkoopsters/verkopers. De slogan zegt al veel over de job, maar als kandidaat weet je uiteraard graag nog wat meer: wat zijn de dagelijkse taken, uitdagingen, voor-en nadelen,…? Daarover zetten we een boompje op met Nele Bauwens, assistent-shopmanager en ervaren verkoopster bij modemakers Lebbeke.

Zij koos vooral voor de job omdat ze houdt van het contact met de klanten. En haar interesse in mode is een extra troef. Ze heeft al heel wat klanten kledingadvies gegeven en weet dus maar al te goed hoe ze haar mannetje moet staan als verkoopster.

 title=

Aangenaamste aspect

“Is het cliché als ik zeg alles? (lacht) Neen, ik ben iemand die nood heeft aan afwisseling in een job en niet 9 to 5 achter een bureau kan zitten. Als verkoper bij modemakers heb je een totaalpakket: contact met klanten, hen helpen met kledingadvies en de nieuwe collecties op een creatieve manier presenteren. Ik vind klanten helpen in de paskamers heel leuk, maar sta ook graag aan de kassa, omdat je dan élke klant ziet en helpt.”

“Ik geef ook dolgraag modeadvies. Zo vind ik het geweldig wanneer een klant een bepaalde jurk in gedachten had, maar uiteindelijk een jumpsuit koopt en daar dan zó content mee is. Die lach op het gezicht van de klant doet me enorm deugd!”

“Wat ik ook zo leuk vind, is dat we bij modemakers klanten de vrijheid geven om in de winkel te snuisteren. We dringen onszelf niet op als verkoper. Veel klanten appreciëren dat, maar ze weten tegelijk dat we hen altijd willen helpen en dat met veel liefde en expertise doen.”

 title=

Werkomgeving

“Modemakers is niet enkel een kledingwinkel, het is een uniek concept. De winkelinrichting ademt iets huiselijks uit. Zeker met de gezellige koffiehoek, de speelhoek voor de kinderen en de uitnodigende zetels om even in neer te ploffen. Modemakers is eigenlijk de huiskamer van gezinnen! Mijnheer zet zich in de zetel en kan wat televisie kijken, de kindjes kunnen in het ballenbad spelen en mevrouw kan naar hartenlust winkelen. Na een tijdje beginnen de man en kindjes ook in de kledingrekken te snuisteren. Ja, een gezin leeft hier en voelt zich hier écht thuis.”

“Ik werk nu al meer dan twee jaar bij modemakers en heb me nog geen seconde verveeld. Die huiselijke en familiale sfeer in de winkel, is er ook onder de collega’s. Wij kennen elkaar echt! Leuk, toch?”

Kleinste zorg

“Modemakers is een goed geoliede machine. Als team vertrouwen we elkaar voor de volle 100%. Dat is ook belangrijk, want als een collega een dagje vrijaf heeft, moet de winkel ook zonder haar of hem kunnen draaien. Toch is het altijd fijn om met het hele team te kunnen samenwerken, omdat we zo goed op elkaar zijn ingespeeld.”

Beste moment

“Zo heb ik er veel! Ik denk direct aan de ballonvaart die we cadeau kregen bij de opening van de winkel. Onze eerste teambuilding! Iedereen heeft daar zo van genoten. En misschien wat raar: de inventaris opnemen vind ik ge-wel-dig. Achter gesloten deur, enkel met je team intensief samenwerken. Je leert elkaar beter kennen omdat er meer tijd is voor gesprekken en wat grapjes tussendoor. Het is ook het enige moment in het jaar dat we samen kunnen lunchen. We bestellen dan vaak een pizza en babbelen erop los. Zo leuk!”

Gênantste moment

“Ik wilde aan een nieuwe collega tonen hoe je de bakken met bestellingen op een rolkar zet. Ik dacht ‘ik ga dat hier eens snel tonen’, maar dat is toch anders uitgedraaid. Het handvat van de rolkar was afgebroken waardoor ik met mijn gezicht in de bestellingsbak sukkelde. Dat was een heel mooi (ge)zicht.”

 title=


Minst favoriete deel

“Ik kan me druk maken wanneer we ’s avonds de winkel mooi op orde leggen en er dan in de laatste minuten nog een klant alles weer in de war brengt. Dan is het pure chaos in mijn hoofd. Maar dat is een autistisch trekje van mij.” (lacht)

Meest tevreden met

“Het sociale contact hier doet me helemaal opleven. Ik kan op een dag wel 100 klanten zien, allemaal met hun eigen verhaal. Op het einde van de dag ben ik moe, maar wel voldaan. Als ik de vraag krijg ‘hoe was het op je werk?’ kan ik wel 100 verhalen vertellen. Gelukkig doe ik dat niet altijd of mijn vriend en kinderen zouden er gek van worden. Een werkdag mag dan wel vermoeiend zijn, op het einde trek ik de deur hier dicht en laat mijn werk achter mij.”

Lievelingstaak

De inkleding van de wanden en tafels doe ik supergraag. Daar mag ik de creatieveling in mij loslaten. Welke kleuren passen bij elkaar? Zou ik dat jurkje hier of eerder daar hangen? Een heel denkproces, maar als ik het eindresultaat zie, ben ik wel altijd trots. Zeker als je na een weekend ziet dat die volle tafel een lege tafel is geworden.

Hiervoor doe ik het

Wanneer een klant zegt ‘Oh, je hebt me zo goed geholpen. Hier kom ik nog terug!’ fleur ik helemaal op.

https://www.modemakers.be/Cached/82446/resize/3000x742/werken_winkel2.jpg

Welk advies zou je aan een toekomstige collega geven?

  • Sociaal zijn
  • Een gezonde vorm van assertiviteit hebben
  • Je creativiteit de vrije loop laten
  • Zelfstandig kunnen werken

Wat mag je niet onderschatten?

  • Je bent de hele dag fysiek intensief bezig
  • Je werkt afwisselend op zaterdag of zondag. Weekendwerk hoort nu eenmaal bij de job, maar je werkt nooit twee weekenddagen na elkaar. En maandag heb je altijd vrijaf.
  • Je geduld, vriendelijkheid en behulpzaamheid worden wel eens op de proef gesteld, maar blijf altijd gaan voor de klantvriendelijke oplossing!

 

 title=

Deze website maakt gebruik van cookies! Meer details over onze cookies kan je terugvinden in ons cookiebeleid